Jak koncerty wpływają na branżę hotelową?

Hotelarstwo, Noclegi cze 26, 2025 Brak komentarzy

Pojawienie się gwiazdy muzycznej w danej lokalizacji i organizacja jej koncertu przekłada się na wzmożone zainteresowanie różnymi usługami. To czas, kiedy trudno znaleźć wolne miejsce w hotelu, a ceny pokojów z dnia na dzień rosną o nawet kilkadziesiąt procent. Korzystają na tym prowadzący restauracje, jak i dostawcy innych usług lokalnych. Można powiedzieć, że koncerty napędzają branżę hotelową, co potwierdzają liczne występy gwiazd.

Efekty trasy koncertowej grupy Oasis w 2025 roku

W 2025 roku reaktywowany zespół Oasis odbył trasę koncertową, która doskonale pokazała, jak ogromny wpływ na zainteresowanie lokalnymi usługami mają takie wydarzenia. Jeden z takich koncertów odbył się na Principality Stadium w Cardiff, stolicy Walii. Obłożenie hoteli w tym czasie osiągnęło 73,6%, co oznacza wynik o 11 p.p. wyższy niż rok wcześniej. Jednocześnie średnia cena noclegu była o 30% większa, a RevPAR, czyli kluczowy wskaźnik rentowności – dwa razy wyższy.

Duża część uczestników przebywała na miejscu co najmniej dwie noce, co zwielokrotniło zyski branży. Koncert przełożył się nie tylko na znakomite wyniki osiągnięte przez hotele. Wyższe przychody (o ok. 20-30%) odnotowały także bary i restauracje. Na tym wydarzeniu skorzystały również firmy transportowe, operatorzy najmu krótkoterminowego i organizatorzy wydarzeń, którzy w tym czasie osiągnęli wyniki na takim poziomie jak w środku sezonu turystycznego.

Koncert Taylor Swift w 2024 roku w Warszawie a wpływ na wyniki branży hotelowej

Również i w Polsce występy gwiazd przekładają się na duży wzrost zainteresowania usługami hotelarskimi i nie tylko. Tak było w 2024 roku, podczas sierpniowej trasy Taylor Swift. W tym przypadku efekt widać było na jeszcze większą skalę, gdyż już na kilka miesięcy przed wydarzeniem dostępność miejsc noclegowych w stolicy spadła do poziomu 10%, a ceny noclegów wzrosły nawet kilkukrotnie. Hotele czterogwiazdkowe miały wtedy wyższe stawki niż podczas największych wydarzeń sportowych.

Kolejne wydarzenia, którym już towarzyszy albo będzie towarzyszyć podobna sytuacja, to:

  • koncert Jennifer Lopez 25 lipca na PGE Narodowym,
  • koncert Eda Sheerana w Tarczyński Arena we Wrocławiu – 15 i 16 sierpnia,
  • koncert Guns N’ Roses na PGE Narodowym w Warszawie – 12 lipca,
  • koncert Iron Maiden na PGE Narodowym w Warszawie – 3 sierpnia.

Do zbliżonej sytuacji na rynku dochodziło podczas koncertów takich gwiazd jak: Beyoncé, Metallica czy Dawid Podsiadło. Operator Tarczyński Areny informował, że w tych dniach przychody lokalnych firm rosły o około 20%. Kiedy odbywał się festiwal Open’er w Gdyni, hotele w promieniu kilkunastu kilometrów od wydarzenia miały pełne obłożenie. Dlatego dni koncertów znanych gwiazd są w pewnym sensie świętem nie tylko dla branży hotelarskiej, ale również innych lokalnych usługodawców.

Brak komentarzy

Napisz komentarz